کاترپلاتر

آموزش تنظیمات کاتر پلاتر برای برش مدیا

مدیا چیست و چگونگی انجام تنظیمات آن برای برش

مدیا یا همان کار چاپ شده بر روی جنس های مختلف است که، به صورت رول و یا سایزهای کوچکتر ایجاد شده و پس از اتمام عمل چاپ طرح مورد نظر، برای استفاده نیاز به برش خواهد داشت. دستگاه کاتر پلاتر گرافتک در مدل های مختلف این امکان را بسیار ساده تر و با ظرافت بیشتر در اختیار کاربران قرار می دهد. دانستن طریقه انجام تنظیمات درست دستگاه، با توجه به سایز مدیای مورد نظر، رول های کوچک تا بزرگ و سایز Sheet و همچنین چگونگی کار با منوی دستگاه،در انجام با کیفیت کار برش به شما کمک میکند. در این مقاله به سادگی به تمامی پرسش های شما در این زمینه پاسخ داده خواهد شد.در پایان مقاله هم می توانید پرسش های خود را مطرح کنید. اگر اولین بار است با عبارت کاترپلاتر آشنا شده اید، روی لینک کاتر پلاتر چیست کلیک کنید.

نحوه قرارگیری مدیا در دستگاه کاتر پلاتر

پس از تولید مدیا های مختلف نیاز به برش این محصولات بصورت دقیق و بدون کمترین خطای ممکن است. در این حالت می توان رول کار مورد نظر را با توجه به ابعاد رول بر روی میل های رول گیر موجود در دستگاه کاتر پلاتر قرار داد. باید توجه داشت که این میل ها در داخل رول ویا مدیا قرار نمی گیرند و این مدیا است که برروی میل رول گیر جهت برش قرار داده می شود و با استفاده از استوپرهای موجود در هر سمت میل های رول گیر کار را در جای خود ثابت کرده و آن را آماده برش کرد.

در مواردی که رول ها بزرگتر و یا کوچکتر باشند میل های رول گیر قابلیت تنظیم بر اساس ابعاد مدیا را دارا می باشند. پیچ های استوپر این قابلیت را به کاربر میدهد تا در صورت برش مدیاهایی با طول زیاد (بیشتر از ۲ متر) بتواند دقت برش را تا حد ممکن افزایش داده و بهترین نتیجه ممکن را حاصل نمایند.

همچنین در سمت چپ رول گیر چرخ دنده هایی تعبیه شده اند تا مدیا را در جای خود قفل کند، بطور مثال در مواردی که رول مدیا به اندازه دلخواه کاربر (۱ متر تا ۲ متر ) باز شده و دیگر نیاز به میزان بیشتر رول نمی باشد، می تواند از طریق دستگیره ای که در پایین چرخ دنده ها قرار گرفته است (کشیدن آن به سمت چپ و حرکت آن به سمت جلو و یا عقب) مدیا را آزاد یا قفل نمایید.

نحوه تنظیمات مدیا پس از قرار گیری در دستگاه کاتر پلاتر

پس از آنکه مدیا بر روی رول گیرها قرار داده شد برای رها کردن رول دستگیره ای که در سمت راست قرار داده شده را به سمت بالا کشیده و اجازه می دهید تا غلطک ها آزاد شوند و مدیا را به زیر غلطک ها می کشید. باید دقت داشت که برای کارهای کمتر از ۲ متر فاصله غلطک ها تا لبه مدیا ۵/۰ سانتی متر و یا ۵ میلی متر باشد. همچنین برای کارهای بالای ۲ متر فاصله غلطک ها حداقل ۵/۱سانتی متر و یا ۱۵ میلی متر باشد. این نکته برای بالا بردن دقت دستگاه در هنگام برش مدیا بسیار حائز اهمیت می باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که باید لبه مدیا با خط های موجود بر روی مدیا موازی و یا مماس باشد این کار موجب حرکت درست مدیا در مسیر خود و عدم لغزیدن آن به سمت چپ و راست دستگاه در هنگام برش می گردد.

در آخر دستگیره را به سمت بالا حرکت داده تا مدیا در جای خود ثابت گردد و عمل برش بر روی آن به درستی انجام گیرد. اولین قدم پس از ثابت کردن مدیا در جای خود تعریف ابعاد مدیا بر روی کنترل پنل گرافتک که بر روی دستگاه می باشد و شامل ۳ گزینه زیر است:

  • رول یک (Roll 1)
  • رول دو (Roll 2)
  • صفحه (Sheet)

 

برای راهنمایی بهتر کاربر و درک نحوه تنظیم مدیا بر روی کنترل پنل دستگاه، موارد فوق از طریق عدد و یا علامت نیز نمایش داده می شوند. برای نمونه در مقابل صفحه دیجیتالی موجود بر روی پنل دکمه های از ۱ تا۳ قرار داده شده است که هر کدام دقیقاً در راستای عدد دیجیتالی جای گذاری شده است و کاربر برای انتخاب رول یک، دکمه یک، برای رول دو دکمه ۲ و برای صفحه (Sheet) دکمه ۳ را انتخاب می کند. این روش در تمامی بخش های منو در دستگاه کاتر پلاتر تکرار شده و از سردرگمی کاربر جلوگیری می نماید. یعنی کاربر با توجه به عدد و یا علامت مربوط به هر گزینه می تواند دستورات لازم جهت تنظیمات بر روی دستگاه را به خوبی انجام داده و باید نسبت به آن ها توجه لازم را داشته باشد. برای دریافت اطلاعات لازم در مورد دستگاه کاتر پلاتر بر روی لینک کاتر پلاتر گرافتک ce6000کلیک نمایید.

تفاوت گزینه های تعریف شده در بخش منوی کنترل پنل برای اندازه گیری

در صورت استفاده از رول بر روی دستگاه کاتر پلاتر حتماً دقت داشته باشید که از منو، گزینه رول یک و یا رول دو را انتخاب نمایید زیرا در این حالت دستگاه تنها عرض مدیا را در نظر گرفته و با طول رول کاری نخواهد داشت. برای دستگاه در صورت انتخاب هر کدام از گزینه های رول یک و یا دو بصورت پیش فرض طول رول مدیا ۲ متر در نظر گرفته شده است که می توانید آن را به دلخواه تغییر دهید.

تفاوت بین رول یک و دو در کاتر پلاتر

تنها تفاوت موجود بین گزینه رول یک و دو در این است که در صورت انتخاب رول یک دستگاه لبه کاغذ را به عنوان نقطه شروع کار در نظر گرفته و عمل برش را انجام خواهد داد. در صورت انتخاب گزینه رول دو دیگر دستگاه تیغ را در لبه کاغذ قرار نداده و جایی را که خود کاربر بصورت شخصی انتخاب کرده است را مبدأ شروع کار در نظر گرفته و شروع به برش کار خواهد کرد. این گزینه زمانی کاربرد دارد که شما قبلاً از مدیا استفاده کرده و میخواهید ادامه عملیات برش، از بعد از آن بخش استفاده شده، انجام پذیرد.

برای آشنایی با نحوه تنظیم تنغ کاتر داخل دستگاه،میتوانید مقاله نصب و تنظیم تیغ کاتر پلاتر را مطالعه و یا فیلم آن را ببینید.

کاربرد گزینه Fast

پس از آنکه اندازه گیری دستگاه تمام شد با فشار دادن دکمه Fast و یا سریع، میتوانید اندازه گرفته شده را بر روی کنترل پنل دستگاه مشاهده نمایید. در صورت انتخاب هر کدام از گزینه های رول، طول پیش فرض، دو متر قابل مشاهده می باشد و در صورت نیاز به تغییر این ابعاد هنگامی که طول کار بیشتر از دو متر می باشد از طریق منو این امر قابل ویرایش است.

اندازه گیری در حالت Sheet یا صفحه

کلمه Sheet به معنی تکه یا ورقه ای از کاغذ با ابعاد یا همان طول و عرض مشخص می باشد. در صورت انتخاب کلید ۳ که همان گزینه Sheet بر روی منوی پنل می باشد دستگاه بصورت اتوماتیک ابتدا عرض و سپس طول مدیا را بررسی و تیغه (کَرییِج) مجدداً در ابتدای دستگاه توقف کرده و آماده انجام برش می باشد. با فشار دادن کلید Fast میتوانید طول و عرض دقیق کار را بر روی منو مشاهده نمایید.

در اینجا باید به این نکته اشاره شود که عرض مدیا برای دستگاه فاصله ای می باشد که بین دو غلطک قرار گرفته است و منطقه ای که خارج از این دو غلطک می باشد را محاسبه نمی کند. در صورتی که کاربر بخواهد از تمام عرض مدیا استفاده کرده و آن را زیر برش قرار دهد می بایست شخصاً غلطک ها را در منتهی الیه مدیا قرار داده و یا با علامت های آبی رنگ که بر روی دستگاه مشخص شده اند هم راستا کند.

 

نکته دیگری که در اینجا ممکن است برای شما مطرح شده باشد در خصوص مدیاهای کوچک و یا همان Sheet هاست. برای این سایز از مدیاها سنسوری جهت تشخیص در جلوی دستگاه طراحی شده است که برای استفاده از آن حتماً Sheet باید بر روی سنسور قرار داده شود تا قابل تشخیص باشد. در غیر این صورت مدیا برای دستگاه قابل تشخیص نمی باشد. برای قرار دادن مدیاهای کوچک در دستگاه Sheet مورد نظر باید از سمت راست داخل دستگاه قرار داده شود تا قابل تشخیص باشد.

پس از آنکه اندازه گیری در Sheet به پایان رسید با فشردن کلید Fast و نگاه داشتن آن می توانید محدوده کار دستگاه و ابعاد مدیا را مشاهده نمایید. این کار به کاربر کمک میکند تا از ابعاد محیط کار برای ایجاد طرح خود آگاه بوده و خارج از آن طرح خود را قرار ندهد. در واقع دقیقاً این ابعاد را برای نرم افزار تعریف کرده و از بروز هر گونه خطا جلوگیری می نمایید.

 

 

ریست شدن دستگاه در صورت پایین بودن دستگیره

نکته مهمی که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید این است که اگر پس از تنظیم مدیا دستگیره بالا و پایین برنده غلطک ها به هر علتی پایین داده شود دستگاه دوباره ریست شده و به حالت اولیه باز خواهد گشت. در این صورت کاربر مجدداً تمامی گزینه های رول یک، رول دو، Sheet و Continue یا ادامه دهید را بر روی پنل مشاهده خواهد می نماید. در این حالت اگر گزینه Continue یا همان دکمه ۴ را انتخاب کنید دیگر دستگاه مدیا را اندازه گیری نکرده و همان ابعاد قبل را که در حافظه خود دارد ملاک کار قرار خواهد داد.

 

 

با توجه به تنظیمات راحت دستگاه با انواع مدیا و به اصطلاح کاربر پسند بودن آن، این دستگاه به یکی از پر فروش ترین و کاربردی ترین انتخاب ها در بین کاتر پلاتر های موجود در بازار می باشد. در صورت نیاز به راهنمایی و هر گونه سوال در خصوص دستگاه کاتر پلاتر گرافتک می توانید با همکاران ما در شرکت آمال پویش تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *