کاترپلاتر

نصب تیغ کاتر پلاتر گرفتک

تیغ دستگاه کاتر پلاتر گرافتک

همانطور که از نام دستگاه های کاتر پلاتر بر می آید،کارایی این دستگاه ها برش مدیاهای مختلف و محصولات چاپی و بسته بندی است،این برش در این دستگاه ها به وسیله تیغ هایی صورت میگیرد که در پوششی به نام هولدر یا نگهدارنده قرار میگیرد و سپس فرآیند برش را بر اساس نیاز شما به صورت نیم برش و یا برش کامل انجام می دهد. دستگاه های مختلف در برندهای مختلف دارای ساختار تیغ و هولدر متفاوتی هستند . در این مقاله در مورد نحوه نصب و جاگذاری هولدر های کاتر پلاترها گرافتک توضیح خواهیم داد.

قرار دادن تیغ داخل هولدر و تنظیمات آن

تنظیم دقیق تیغ کاتر پلاتر تاثیر بسیار مهمی در کیفیت برش ایفا می کند، تمامی کاترپلاترهای گرفتک دارای دو مدل تیغ می باشند،cb09u و cb15u(شامل مدل های ۱۵ua,15u و ۱۵u k30)، که در هولدرهای آبی رنگ و قرمز رنگ قرار می گیرد. به صورت پیش فرض هولدر آبی رنگ در پکیج تمام مدل های گرفتک موجود است و برای برش های با ضخامت در حد معمول و نرمال، یعنی متریال های با ضخامت ۰.۹ میلی متر مورد استفاده قرار میگیرد. مثل شبرنگ، روز رنگ، کاغذ و انجام نیم برش ها(برش های زیر یا روی مدیا)

هولدر های قرمز رنگ برای برش های ضخیم تر،با حدود ضخامت ۱.۵ میلی متر، مثل انواع طلق، شبرنگ های لانه زنبوری،انواع مقوا و برش کامل مدیا(برش زیره و رویه) کاربرد دارد. هولدر های قرمز رنگ به صورت پیش فرض روی دستگاه موجود نیستند و می بایست به صورت مازاد آنها را تهیه نمود.

 

 

داخل هر یک از هولدرها، تیغ هایی به تناسب استفاده می شود، واضح است که تیغ های مربوط به هولدر آبی رنگ نازکتر و هولدر قرمز رنگ ضخیم تر است. همانطور که اشاره شد تنظیم درست تیغ در هولدر در میزان کیفیت برش بسیار موثر است، هرچه نوک تیغ به میزان کمتری از انتهای هولدر بیرون باشد برش یکنواخت تر و بهتری خواهیم داشت. می توان گفت که به صورت میانگین برای برش مدیاهای نرمال و معمولی مثل شب رنگ و روزرنگ های معمولی موجود در بازار و همچنین برای نیم برش ها خروج تیغ به اندازه ۰.۹ میلیمتر و یا کمتر از یک میلیمتر از انتهای هولدر جوابگوی انجام برش با کیفیت خواهد بود.

 

[aparat id=’DY5zR’]

 

اندازه تیغ برش در کاتر پلاتر

اما این یک عدد استاندارد ثابت نیست، به عنوان مثال برای مدیاهایی مانند شبرنگ های لانه زنبوری و یا طلق و با توجه به میزان ضخامت جنس مدیا و میزان صیقلی بودن آن متغیر خواهد بود. به عنوان مثال در صورت نیاز به برش کامل زیره و رویه کار کافیست به اندازه ضخامت مجموع زیره و رویه مدیا، تیغ را اندازه گرفته و از هولدر بیرون بیاورید.

تکرار قانون کلی: هر قدر ارتفاع تیغ بیرون آمده از هولدر کوتاهتر باشد برش تمیز تر و با کیفیت تری خواهیم داشت. می توانیم با داخلتر بردن تیغ و افزایش فشار برش از روی دستگاه و یا نرم افزار آن، تنظیم قبال قبولی برای برش به دست آورد. در این فیلم نحوه قرار دادن تیغ در داخل هولدر آموزش داده خواهد شد. برای قرار دادن تیغ کاتر پلاتر، درب آبی رنگ تیغ را برداشته و تیغ را در حفره موجود در درب آبی رنگ قرار می دهیم، نوک تیز تیغ می بایست در انتها و سر دیگر تیغ باید در قسمت چرخان هولدر قرار بگیرد. با چرخش هولدر و یا درپوش آبی رنگ آن، هولدر، تیغ و درپوش آبی آن به هم متصل شده و هولدر آماده برای استفاده خواهد بود.

دقت داشته باشید در هولدرهای مدل های قدیمی تر کاتر پلاتر های گرافتک، نوعی فنر در تعبیه شده بود که امکان تنظیم و جابجایی تیغ را فراهم مینمود که هنگام قرار دادن تیغ در هولدر باید این فنر نیز جاگذاری می شد، اما در کاتر پلاتر های جدید این فنر وجود ندارد و به صورت داخلی تعبیه شده است. میزان خروجی تیغ را می توانید به وسیله چرخاندن پیچ چرخان در انتهای هولدر تنظیم نمود،روی این پیچ چرخان،خطوط مدرجی به فاصله ۰.۱ میلیمتر حک شده است، شما می توانید میزان خروجی تیغ را از هولدر به وسیله این علامت های درج شده مشخص نموده و تیغ را به صورت کاملا دقیق به اندازه دلخواه از هولدر خارج کنید.

اولین درخشش نوری که از تیغ در انتهای هولدر دیده شد برای انجام یک برش با کیفیت کافیست،پس دقت کنید که نیازی به این نیست که حتما میزان قابل توجهی از تیغ را با چرخاندن پیچ مدرج از هولدر خارج کنید، مگر در حالتی که ضخامت مدیای شما، سختی آن و یا میزان صیقل آن، میزان قابل توجهی باشد و یا شما نیاز به برش مدیا به صورت تمام برش(لایه زیرین و رویین) داشته باشید، در این حالت نیاز به بیرون آوردن میزان تیغ بیشتری دارید.

 

[aparat id=’KiyJs’]

نحوه قرار دادن هولدر داخل دستگاه کاتر پلاتر

یکی از تفاوت های سری های جدید مانند کاتر پلاتر گرفتک سری ۶۰۰۰ با مدل های قدیمی تر آن مانند سری ۵۰۰۰ توانایی برش کامل زیره و رویه مدیا است، بدون اینکه به مدیا و یا پد دستگاه آسیبی برسد. در این مدل ها گیره ای برای قرار دادن هولدر روی دستگاه وجود دارد، این گیره شامل دو بخش جلویی و عقبی است و اپراتور دستگاه به راحتی می تواند با جابجایی تیغ در این دو بخش گیره، نوع برش مدیا را تنظیم و انتخاب کند.

اگر هولدر در بخش عقبی دستگاه قرار بگیرد، تیغ روی نوار برش قرار گرفته و فقط برای برش نوار روی مدیا مناسب است(برش لایه بالایی مدیا) و اگر تیغ در بخش جلویی گیره قرار بگیرد تیغ در شیار جلویی پد قرار گرفته و می توان لایه زیرین و رویی مدیا را با هم به صورت همزمان برش داد. پس اگر قصد دارید فقط لایه رویی مدیا را برش دهید، هولدر را در بخش عقبی گیره قرار دهید فقط دقت داشته باشید گیره نگه دارنده هولدر روی شیار هولدر قرار نگیرد تا امکان تغییر میزان خروجی تیغ را داشته باشید و برای برش کامل زیره و رویه همین روال را روی قسمت جلویی گیره انجام دهید.

سوالات و نظرات شما را در زمینه این مقاله پذیرا هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *