کاترپلاتر

تاریخچه کاتر پلاترها

تاریخچه کاترپلاتر

چه یک فرد حرفه‌ای باشید و چه به دنبال یک سرگرمی، نمی‌توانید انکار کنید که ما نمی‌توانیم بدون برخی از ماشین‌ها و لوازم جانبی زندگی کنیم، به‌خصوص وقتی نوبت به خلق قطعات موردعلاقه‌مان می‌رسد. یکی از محبوب‌ترین ماشین‌هایی که امروزه برای کمک به طیف وسیعی از کارهای هنری، تصویربرداری و صنایع‌دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع دستگاه کاتر پلاتر هستند که به دلیل تطبیق‌پذیری و قدرتشان معروف هستند.

کاترپلاتر از چیزی تکامل یافته است که به‌عنوان یک دستگاه کاملاً سنگین شناخته می شد و از آن زمان به بعد کوچک‌تر شده و خرید آن برای علاقه‌مندان خانگی نیز آسان‌تر شده است. در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه‌های کاترپلاتر وجود دارد که به‌راحتی روی میز قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها دیگر فقط برای کسانی که پروژه‌های حرفه‌ای و تجاری دارند کار نمی‌کنند.

 

دستگاه‌های کاترپلاتر

 

اولین دستگاه کاترپلاتر ساخته‌شده در جهان

اولین نمونه از دستگاه کاتر در سال ۱۸۸۸ توسط یک مخترع کانادایی ساخته شد که می‌توانست پارچه را برش دهد. این دستگاه بر روی موتوری قرار می‌گرفت که سپس بر روی یک پلتفرم که به‌عنوان پایه برای برش کار می‌کرد، نصب می‌شد.

اگرچه این اختراع حجیم و کار با آن دشوار بود، اما خط طولانی ماشین‌های برش را آغاز کرد که درنهایت منجر به تنوع زیاد و کارآمدی شد که امروزه در کارگاه‌های خانگی در سراسر جهان می‌شناسیم.

 

اولین شرکت سازنده کاتر پلاتر

اولین شرکت سازنده کاترپلاتر شرکتی به نام Gerber Scientific بود که اولین دستگاه را تولید کرد. این دستگاه انقلابی را در صنعت تابلوسازی آغاز کرد و روش ساخت تابلوهای امروزی را تغییر داد. این کاترپلاتر به قیمت ۱۰۰۰۰ دلار فروخته شد و دارای یک LED کوچک برای مشاهده متن و ابعاد حروف بود. اولین کاترپلاتر، با یک خط داخلی ارائه شد و هر مشتری می‌توانست خط‌های اضافی را با قیمت ۲۸۵ دلار خریداری کند. کارها در اسلات‌هایی شبیه به بردهای مدار، نصب می‌شدند و حداکثر ۱۰ عدد در یک زمان قابل‌نصب بودند.

سازندگان، عرض ۱۵ اینچ یا ۳۸.۱ سانتی‌متر را برای وینیل انتخاب کردند و برای استفاده هر مدیا در دستگاه نیاز به پانچ وجود داشت. حداکثر عرض مورداستفاده برای مدیا، ۱۳.۵ اینچ و هر طولی قابل برش بود. این اولین دستگاه علامت ساز، همان‌طور که به آن اشاره شد، استفاده آسانی داشت و بهره‌وری بسیاری از تابلو فروشی‌ها را افزایش داد. علاوه بر این، امتیازات بسیاری درنتیجه این پیشرفت توسعه یافت، زیرا یک فرد غیرمستقیم می‌توانست برای تایپ متن، برش حروف و ایجاد علائم آموزش ببیند.

در اواخر دهه ۸۰ برخی از سیستم‌های دیگر برای رقابت با Gerber توسعه یافتند. آن‌ها مبتنی بر استفاده از یک کامپیوتر شخصی، نرم‌افزار و یک قلم پلاتر بودند. این برش‌های وینیل توسط Houston Instruments و Ioline ساخته شدند و به‌اندازه Gerber قابل‌اعتماد نبودند. همچنین وینیل را ردیابی نمی‌کردند، اما مشتریان توانستند با آموزش و صبر، بر مشکلات غلبه کنند.

این سیستم‌ها که توسط HTD و TechnoArts به بازار عرضه شدند، هزاران دلار کمتر از Gerber قیمت داشتند و نرم‌افزار دارای ویژگی‌های بیشتر و فونت‌های بسیاری بود. علاوه بر این، سیستم‌ها می‌توانستند گرافیک تولید کنند و از مواد بدون پانچ استفاده کنند.

 

تصویر ذستگاه کاترپلاتر

 

کاترپلاترهای نسل دوم

پیشرفت بزرگ بعدی طراحی برش وینیل Roland CAMM-1 بود که راه را برای نسل بعدی سیستم‌های کاتر پلاتر هموار کرد. این کاترپلاتر برای برش وینیل طراحی شده است و از HPGL (زبان گرافیکی Hewlett Packard) استفاده می‌کند.

این سیستم‌ها نسبت به سیستم‌های قبلی قیمت پایین‌تری داشتند و یک نفر می‌توانست هم‌زمان با آن و سه سیستم نرم‌افزار، سخت‌افزار و مدیا کار کند.

در دهه ۱۹۹۰ زمانی که محاسبات شخصی رایج‌تر شد. شرکت‌های دیگر شروع به ایجاد و تولید پلاترهای وینیل مقرون‌به‌صرفه و کارآمدتر کردند. این کار به تابلو فروشی‌های کوچک‌تر امکان می‌داد تا حجم بالاتری از تابلوها را سریع‌تر تولید کنند و به آن‌ها کمک کرد تا با شرکت‌های تابلوساز بزرگ‌تر رقابت کنند.

در اواخر دهه ۱۹۹۰ پلاترهای ترکیبی شروع به ظهور کردند که قادر به چاپ تصاویر تمام‌رنگی بر روی مواد وینیل قابل‌چاپ بودند. مشتریان دیگر محدود به انتخاب چند رنگ نبودند، اما اکنون این امکان را داشتند که از بین هزاران رنگ انتخاب کنند و از تصاویر و لوگوهای تمام‌رنگی استفاده کنند.

امروزه تعداد بیشتری از شرکت‌های تابلوسازی از چاپ وینیل برش خورده و چاپ دیجیتال برای تولید تعداد بی‌شماری تابلو استفاده می‌کنند که نه‌تنها مقرون‌به‌صرفه هستند، بلکه می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی تولید شوند.

 

کاترپلاتر نسل دوم

 

کاترپلاتر چیست؟

هنگام تلاش برای درک یک کاترپلاتر و نحوه عملکرد آن، بهترین راه برای تصور آن این است که به یک چاپگر سنتی فکر کنید. چاپگر داده‌های مربوط به تصورات را از منبع دیگری، معمولاً یک کامپیوتر، دریافت می‌کند و سپس از آن برای چاپ تصاویر بر روی کاغذ استفاده می‌کند.

این شبیه به نحوه کار یک کاترپلاتر است، فقط به‌جای چاپ تصویر، بر روی تیغه‌های کوچک تکیه می‌کند تا الگوی تصویر را بر روی وینیل یا مواد دیگر برش دهد.

اگرچه این دستگاه، به‌طور سنتی متعلق به کسانی است که در صنعت تابلوسازی فعالیت می‌کنند، اما امروزه برش‌های وینیل در بین کسانی که از هنر و صنایع‌دستی در خانه لذت می‌برند محبوبیت بیشتری دارد.

ازآنجایی‌که این دستگاه‌ها در کارهایی که می‌توانند انجام دهند بسیار تطبیق‌پذیر هستند و جنبه‌ای از آزادی خلاقانه را امکان‌پذیر می‌کنند، اکنون معمولاً در کارگاه‌های خانگی یافت می‌شوند، زیرا با طیف وسیعی از متریال‌ها به‌خوبی کار می‌کنند و کار کردن با آن‌ها آسان است.

بسته به نوع کاری که کاترپلاتر برای آن استفاده می‌شود، اندازه‌ها و مقیاس‌های مختلفی وجود دارد، از جمله دستگاه‌های برش رومیزی فشرده تا دستگاه‌های درجه حرفه‌ای در مقیاس بزرگ‌تر که در کارگاه‌ها استفاده می‌شود.

 

برش کاترپلاتر

 

کاترپلاتر چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

یکی از دلایلی که برش‌های وینیل در کارگاه‌های خانگی و حرفه‌ای از چنین موفقیت بزرگی برخوردار شده‌اند، به دلیل مواد مختلفی است که می‌توانند با آن کار کنند. حتی ابتدایی‌ترین برش‌های وینیل رومیزی خانگی نیز می‌توانند دستاوردهای بسیار زیادی داشته باشند و بخشی جدایی‌ناپذیر در تولید انواع مختلف پروژه‌های هنری و صنایع‌دستی هستند. کاربردهای آن شامل موارد زیر هستند:

  • با کاترپلاتر، می‌توانید آرم‌ها و الگوهای خود را طراحی کنید که می‌توان آن‌ها را برش داد و سپس با اتو و حرارت روی لباس قرار داد.
  • ایجاد برچسب‌های دلخواه با کاترپلاتر به این معنی است که می‌توانید طرح را شخصی کنید و آن‌ها را به‌اندازه بزرگ یا کوچکی که دستگاه شما اجازه می‌دهد چاپ کنید.
  • اگرچه معمولاً کاترپلاتر برای مشاغل چاپ علامت استفاده می‌شود، اما برای علاقه‌مندان خانگی این امکان وجود دارد که وینیل و سایر چسب‌ها را برای ایجاد علائم برای پنجره‌ها، دیوارها و سایر سطوح برش دهند.
  • یک کاترپلاتر باکیفیت به شما امکان می‌دهد آهنرباهای یخچال را برای خانه یا محل کار خود بسازید و می‌توانید هرکدام را که می‌سازید شخصی‌سازی کنید.
  • هنگام برش پارچه، می‌توانید الگویی برای دوخت یا ساخت لباس و لوازم جانبی مانند کیف و کلاه ایجاد کنید.
  • کارت‌ها و لوازم‌التحریر نیز با کاترپلاتر قابل ساخت هستند. ساخت لوازم‌التحریر خودتان با یک کاترپلاتر آسان است و برای برش روی مقوا، کاغذ و سایر مواد سبک نیز ایدئال است.

 

شرکت‌های مهم در صنعت تولید کاتر پلاتر

چندین شرکت مختلف دستگاه‌های کاترپلاتر را تولید می‌کنند. سه شرکت بسیار مشهور که باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها را می‌سازند، شامل موارد زیر هستند:

شرکت سوما

Summa به دلیل ساخت کاترپلاترهای باکیفیت بالا، فلت بدها و برش‌های لیزری که به شرکت‌های صنعت چاپ، تابلوسازی، نساجی، صنعتی و بسته‌بندی نوآورانه‌ترین راه‌حل‌های برش را ارائه می‌دهند، شناخته شده است.

این شرکت هرگز از جستجوی محصول نوآورانه و دقیق بعدی برای صنایع چاپ، تبلیغات در فضای باز، گرافیک خودرو، تابلوسازی و صنایع نساجی دست نخواهد کشید. این شرکت خود را متعهد به حفظ محصولات تولیدی با بالاترین استانداردهای ممکن و بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی خود می‌داند. این شرکت به‌طور رسمی، گواهینامه ISO 9001: 2015 را دریافت کرده است که نشان می‌دهد سوما برای برآورده کردن و فراتر رفتن از انتظارات مشتریان و شرکای تجاری و افزایش در سراسر جهان تلاش می‌کند.

در سال ۱۹۸۷، کارخانه‌ای در گیستل، بلژیک که دستگاه‌های ضبط را برای ساخت لنزهای نوری دقیق از اوایل دهه ۱۹۷۰ مونتاژ می‌کرد، شروع به اصلاح قلم‌پلاترها برای استفاده در برنامه‌های کاترپلاتر کرد. امروزه، تکامل آن شرکت Summa nv است که در سال ۱۹۹۹ از CalComp Display Products nv تشکیل شد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ با فناوری CadCam ادغام شد.

دفتر مرکزی این شرکت در بلژیک است، جایی که تولید کامل فلت بدها، کاترپلاترها و برش لیزری Summa نیز در آنجا قرار دارد. Summa دارای یک دفتر کلیدی در ایالات‌متحده (بورلی)، بخش لیزر آن در بریتانیا (ناتینگهام) و نمایندگی Summa در آسیا است. شبکه بزرگی از فروشندگان مجاز Summa در سرتاسر جهان متعهد هستند که شما را در انتخاب مستدل راهنمایی کنند و برای ارائه خدمات باکیفیت بالا آموزش دیده‌اند.

شرکت آمال پویش نیز، به‌عنوان نماینده رسمی این شرکت، در ایران فعالیت می‌کند. تمامی انواع کاتر پلاتر سوما در این شرکت، دارای ضمانت دوساله هستند. ضمن آن‌که خدمات پس از فروش مادام‌العمر نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

 

کاترپلاتر سوما

شرکت گرفتک

GRAPPHTEC CORPORATION تولیدکننده دستگاه‌های رکوردر، کاترپلاتر، ابزارهای اندازه‌گیری الکتریکی و دستگاه‌های کامپیوتری است. این شرکت طیف گسترده‌ای از فناوری‌های تصویربرداری ازجمله قلم، جوهرافشان، تصویربرداری مستقیم و سیستم‌های انتقال حرارت را ارائه می‌دهد. Graphtec همچنین محصولات مرتبط با مکاترونیک مانند اسکنرها و سیستم‌های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) تولید می‌کند.

دستگاه‌های کاتر پلاتر گرافتک، دارای بالاترین استاندارد و کیفیت هستند. کاترپلاترهای گرفتک، به‌دقت و سرعت و صدای کم مشهور هستند.

شرکت گرفتک به‌طورکلی، در سال ۱۹۴۹ شروع به کار کرد. دفتر مرکزی این شرکت در ژاپن قرار دارد و با مدیریت یاسوتوکا آراواکا اداره می‌شود.

شرکت آمال پویش همچنین نمایندگی رسمی کاترپلاترهای گرفتک در ایران است. دستگاه‌های گرفتک در این شرکت به مدت یک سال ضمانت می‌شوند. همچنین تأمین قطعات یدکی و تعمیرات مادام‌العمر به این کاترپلاترها تعلق می‌دهد.

 

شرکت گرفتک

شرکت رولند

پس از بیش از دو دهه، Roland DG همچنان صنعت را در فناوری کاترپلاتر رهبری می‌کند. چه به دنبال دستگاه‌های کاترپلاتر با فرمت بزرگ یا پلاترهای وینیل رومیزی باشید، دستگاه‌های کاتر پلاتر رولند فناوری Roland DG متخصصان تابلو و گرافیک را قادر می‌سازد تا علائم بزرگ، برگردان‌های خودرو، برچسب‌ها، پوشاک انتقال حرارت و موارد دیگر را ایجاد کنند.

این شرکت همچنین تولیدکننده بسیاری دیگر از دستگاه‌ها ازجمله پرینتر است. محصولات این شرکت ژاپنی نیز در شرکت آمال پویش به مدت یک سال ضمانت می‌شوند.

منابع:

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *