کاترپلاتر

مشکلات احتمالی کار با کاترپلاتر

مشکلات احتمالی کار با کاترپلاتر

کاتر پلاتر، دستگاه‌های پرکاربردی هستند که می‌توانند متریال‌های مختلفی ازجمله وینیل، شبرنگ و انواع کاغذهای پشت چسب‌دار را برای شما برش بزنند. این ماشین پرکاربرد، قابلیت پیاده‌سازی طرح‌های مختلف را برای شما دارد و می‌تواند به کسب‌وکار شما خلاقیت و رونق ببخشد.

این دستگاه ارزشمند، رابط کاربری بسیار راحتی دارد و تنها با چند دقیقه آموزش می‌توانید به‌راحتی با آن کار کنید. به دلیل پیشرفت کاترپلاترها، میزان خطا و مشکلات حین کارکردن با آن کاهش پیداکرده و به‌ندرت رخ می‌دهد؛ اما با تمام این اوصاف، این دستگاه نیز همانند دیگر دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی نیاز به رعایت نکاتی دارد. در صورت عدم رعایت این نکات، ممکن است نتیجه مطلوب شما حاصل نشود.

اگرچه مشکلات مرتبط با کاترپلاترها به نوع و مدل آن‌ها نیز بستگی دارند، اما اصول کاری بیشتر آن‌ها یکسان است.

مشکلات مرتبط با کاترپلاتر

در این مطلب قصد داریم تا مشکلات رایجی را که در هنگام کار کردن با این دستگاه رخ می‌دهد، به همراه راه‌حل آن‌ها بررسی کنیم.

 

مشکلات مرتبط با برش نادرست متریال در کاترپلاتر

یکی از رایج‌ترین و خسته‌کننده‌ترین مشکلات کاترپلاترها این است که گاهی اوقات ممکن است برش را به‌درستی انجام ندهند.

تعدادی از دلایل بالقوه برای این مشکل وجود دارد، اما شایع‌ترین دلیلی که کاترپلاتر به‌درستی برش نمی‌دهد این است که مشکلی مرتبط با تیغه وجود دارد. ممکن است این باشد که افست یا برش تیغه باید در دستگاه شما کالیبره شود یا اینکه نگهدارنده تیغه یا هولدر باید بسته به پروژه شما بالاتر یا پایین‌تر تنظیم شود. اگر جزئیات پیچیده‌ای در طراحی خود دارید، مانند حروف کوچک، ممکن است نیاز داشته باشید از تیغه با اندازه‌های متفاوت نیز استفاده کنید.

در این مقاله به سه مشکل رایج در کاترپلاترها می‌پردازیم. این مشکلات به صورت تیتروار شامل موارد زیر است:

  1. انجام برش‌های ناقص
  2. پرش و یا ناصاف بودن خطوط برش
  3. عمیق نبودن برش به‌اندازه کافی

برش نادرست متریال

 

کاترپلاتر برش را تکمیل نمی‌کند

بسیاری از مواقع که افراد با دستگاه خود مشکل دارند، از دیگران می‌پرسند تا ببینند از چه اعداد یا تنظیمات خاصی در دستگاه‌های دیگران استفاده می‌شود تا به‌درستی برش داده شوند. مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، متغیرهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند منجر به مشکلات شما شوند.

نکته کلیدی این است که دقیقاً تنظیمات دستگاه خاص موردنیاز خود را بدانید، آن‌ها چه هستند، چگونه کار می‌کنند و چگونه باید همه‌چیز را برای پروژه شخصی خود کالیبره کنید. خیلی روی کاری که دیگران انجام می‌دهند متمرکز نشوید، اگرچه آزمایش کردن ضرری نخواهد داشت.

درصورتی‌که برش‌ها به شکل ناقص انجام می‌شوند، موارد زیر را چک کنید.

مشکلات برش با دستگاه

نگهدارنده تیغه

اگر کاترپلاتر شما برش‌های ناقص انجام می‌دهد، ممکن است با نگهدارنده تیغه مشکل داشته باشید. این همان چیزی است که درواقع تیغه را در جای خود نگه می‌دارد. این شامل فنرها و یاتاقان‌هایی است که تیغه مورداستفاده شما را در وضعیت عمودی و عمود بر سطح کار برای برش‌های تمیز و دقیق نگه می‌دارد.

اگر از دستگاه خود زیاد استفاده می‌کنید و حجم کار شما بالاست، تصمیم خوبی است که یاتاقان‌های خود را هر ۱۲ تا ۱۸ ماه یک‌بار تعویض کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز به‌آرامی کار می‌کند. با توجه به تعداد دفعات استفاده از دستگاه، زمان تعویض هولدر و یاتاقان‌ها را تنظیم کنید.

وقتی می‌بینید که دستگاه شما در حال برش دادن قوس‌های عجیب‌وغریب درزمانی که باید دایره‌ها را برش دهد، یا اگر به‌طور کامل در برش دادن تصاویر یا حروف با گوشه‌ها شکست خورده است، این‌ها می‌تواند نشانه خوبی باشد که زمان تعویض نگهدارنده تیغه فرارسیدهاست. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که حتی افست را تغییر نداده باشید.

نگهدارنده تیغه

اگرچه بیشتر اوقات، در زمان بروز چنین مشکلی، پیشنهاد می‌شود که تنظیمات افست را تغییر دهید، اما بیشتر اوقات مشکل از نگهدارنده تیغه است.

اگر مدتی است که پروژه‌ها را با دستگاه خود بر روی یک عدد افست تیغه تنظیم کرده‌اید، به‌طور خودکار فرض نکنید که با تنظیم آن مشکل برطرف می‌شود. اگر تشخیص داده‌اید که نگهدارنده تیغه یا عامل واضح دیگری دارای مشکل نیست، مسائل دیگر را بررسی کنید.

مشکلات مرتبط با خود تیغه

اگر کاترپلاتر شما شکاف‌های بزرگ و نامناسبی را در برش‌های شما ایجاد می‌کند، به‌احتمال‌زیاد به دلیل برخی مشکلات با نگهدارنده تیغه است. این زمانی است که شما قصد دارید، برای مثال، یک‌شکل “O” یا شکل محصور مشابهی ایجاد کنید و دستگاه به‌جای آن یک‌شکل “C” ایجاد می‌کند. جایی که انتها باید با کاتر برخورد کنند، شکاف گسترده، زشت و نامناسبی ایجاد می‌کند؛ اما درواقع این مشکل می‌تواند به تنظیم تیغه مربوط شود.

مشکلات مرتبط با آفست

افست تیغه

کاترپلاترها رومیزی بر اساس سیستم Drag Knife کار می‌کنند. این زمانی است که تیغه در امتداد یک مسیر کشیده می‌شود و به پشت خط مرکزی شفت تیغه می‌چرخد. به چرخ‌های چرخ‌دار روی سبدهای خرید، برخی چمدان‌ها یا صندلی‌های اداری فکر کنید. اساساً این تکنیک بر همان اصل است.

آفست تیغه، فاصله از مرکز قسمت گردی که درواقع تیغه را نگه می‌دارد تا انتهای تیغه‌ای است که برش را انجام می‌دهد. اگر طرح شما دارای گوشه‌های تیز یا مناطق کوچک‌تری است که نیاز به برش‌های محکم‌تری دارند، دستگاه باید دقیقاً نحوه چرخش تیغه را برای تکمیل برش تغییر دهد.

اگر متوجه شدید که کاترپلاتر شما برش‌های ناقص دارد، می‌توانید تنظیمات افست تیغه خود را تنظیم کنید. برای اکثر تیغه‌ها، افست تیغه باید روی ۰.۳ میلی‌متر (۰.۱۲ اینچ) تنظیم شود.

اگر تصمیم به تنظیم افست تیغه دارید به خاطر داشته باشید که تنظیم بسته به‌اندازه و زاویه تیغه متفاوت خواهد بود. معمولاً برای بیشتر برش‌ها و متریال‌ها از سه‌تیغه با اندازه محبوب استفاده می‌شود: مواد استاندارد، دقیق و ضخیم. تیغه اندازه استاندارد تیغه پیش‌فرض مورداستفاده در کاتر شما خواهد بود و می‌تواند برای بیشترین تنوع طرح‌ها استفاده شود.

شما فقط باید با تنظیمات بازی کنید تا زمانی که نقطه مناسبی را پیدا کنید که تیغه زوایای مناسب را برش دهد. اگر تیغه شما در اثر استفاده مکرر شروع به فرسایش کرد، به خاطر داشته باشید که حتی این می‌تواند بر نحوه کالیبره شدن افست تیغه تأثیر بگذارد.

افست تیغه

خطی که شروع به محو شدن می‌کند

اگر طرح شما برش ناقصی دارد زیرا خط شروع به محو شدن کرده است، بررسی کنید که تیغه شما در اثر استفاده مکرر خیلی کند نباشد. این باید واضح باشد، اما گاهی اوقات چیزهای کوچکی هستند که نادیده گرفته می‌شوند. همچنین مطمئن شوید که هولدر تیغه در جای آن محکم شده باشد.

 

خطوط ناصاف و یا ایجاد پرش حین انجام برش با کاترپلاتر

گاهی اوقات مشکل برش‌های ناقص یا گوشه‌های عجیب‌وغریب نیست. همه‌چیزهای دیگر ممکن است خوب باشند، اما دستگاه شما خطوط را طوری برش می‌دهد که ناهموار باشند و آن‌طور که باید کاملاً صاف بریده نمی‌شوند.

سیستم ردیابی را بررسی کنید

در این صورت باید مطمئن شوید که نگهدارنده تیغه شما به‌درستی ردیابی می‌کند. اگر با دقت به carriage نگاه کنید، آن جعبه کوچکی که نگهدارنده تیغه را نگه می‌دارد، دو چرخ کوچک در پشت خود دارد. اطمینان حاصل کنید که این چرخ‌ها روی مسیر و نه در کنار یا جلوی آن هستند. گاهی اوقات از طریق استفاده مکرر و شاید بسته به‌سرعت برش طرح‌های شما، این تنظیمات به هم می‌خورد.

این چرخ‌ها، فقط باید به صورت دستی تنظیم شود. ممکن است در ابتدا مقداری مقاومت وجود داشته باشد، اما اگر چرخ‌ها خارج از مسیر هستند، سعی کنید carriage را بچرخانید یا کج کنید تا هر بار یک چرخ در مسیر قرار گیرد.

بررسی سیستم ردیابی

سرعت برش

خطوطی که مستقیماً بریده نشده‌اند و ناهموار هستند و یا پرش‌هایی در خطوط برش به چشم می‌خورند، می‌تواند به دلیل سرعت برش بیش‌ازحد باشد. یک قانون سرانگشتی خوب این است که وقتی پروژه جدیدی را شروع می‌کنید و برش‌های آزمایشی را انجام می‌دهید، همیشه ابتدا سرعت پایین‌تری را انتخاب کنید و شاید به‌تدریج وقتی آن را آزمایش کردید و از نتایج راضی بودید، آن را با سرعت بالاتر تنظیم کنید.

اگر طراحی بسیار دقیق با ویژگی‌های کوچک‌تر دارید، به گوشه‌ها دقت کنید. اگر طرح شما عمدتاً دارای خطوط مستقیم است، ممکن است نیاز به کاهش سرعت برش داشته باشید. بنا به دلایلی به نظر می‌رسد که تیغه در سرعت‌های بالاتر کمی بهتر در منحنی‌ها حرکت می‌کند.

 

برش به‌اندازه کافی عمیق نیست

اگر به نظر می‌رسد دستگاه شما نمی‌تواند متریال را سوراخ کند یا به‌اندازه کافی عمیق برش دهد، این موارد را بررسی کنید:

  • تیزی تیغه
  • فشار تیغه

به‌طور طبیعی تیغه‌های شما به‌مرورزمان فرسوده می‌شوند. اگر اخیراً یک دستگاه برش جدید با تیغه‌های کاملاً جدید خریداری کرده‌اید و در حال حاضر با مشکل مواجه شده‌اید، واضح است که مشکل به تنظیمات شما مربوط می‌شود؛ اما اگر همه‌چیز در نظر گرفته شود، تیغه‌ها باید تعویض شوند. قبل از فکر کردن به تعویض تیغه‌ها، فشار یا عمق نگهدارنده خود را تنظیم کنید.

 

همیشه اول تست کنید

به‌محض اینکه دستگاه خود را دریافت کردید، باید قبل از حرکت به سمت پروژه‌های جدی، برش‌های آزمایشی را انجام دهید. از یک قطعه کوچک از مواد استفاده کنید و با تمام تنظیمات که مستقیماً از کارخانه هستند بازی کنید: افست، فشار، سرعت و غیره. تنظیمات را با مواد مختلف نیز امتحان کنید. این کار هر مشکل احتمالی را فوراً آشکار می‌کند تا بعداً دچار سردرد نشوید.

مطمئن شوید که پس از برش، تمام وینیل اضافی یا مواد دیگر به‌طور کامل از تیغه و یا نگهدارنده جدا شده است تا از پارگی‌های نامطلوب در طرح‌های شما یا عوارض بیشتر در عملکرد جلوگیری شود.

آزمایش دستگاه

سخن پایانی

محبوبیت کاترپلاترها در طول سال‌ها افزایش یافته است زیرا نرم‌افزار و سخت‌افزار به‌طور پیوسته بهبود یافته است. پروژه‌هایی که در گذشته انجام آن‌ها به صورت دستی ساعت‌ها طول می‌کشید، می‌توانند در زمان بی‌سابقه‌ای انجام شوند. از این دستگاه‌ها برای برش همه‌چیز از برگردان تا کارت تبریک و تابلوهای وینیل استفاده می‌شود؛ اما هر ابزاری مشکلات خود را دارد. انجام برش‌های آزمایشی و تمیز کردن دوره‌ای باید تضمین کند که دستگاه شما برای مدتی طولانی عملکرد مطلوب خود را داشته باشد.

منبع:

 

3 نظر برای “مشکلات احتمالی کار با کاترپلاتر

  1. بهادر رستگار گفت:

    تسمه حلقه و سنسور چشمی متحرک کریج و همچنین هولدر میماکی رو دارید؟ اگه دارید،لطفا قیمت بدهید. اگر ندارید فروشگاه دیگری رو محبت کنید،آدرس بدهید. ممنون

    1. adeljemsi گفت:

      با سلام
      خیر متاسفانه قطعات و خدمات دستگاه های میماکی توسط ما ارائه نمیشه.

    2. موسی پور گفت:

      طبق گفته کارشناسان فن دستگاه گرافتک بسیار قابل قبول و کارآمد هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *