کاترپلاتر

چگونه یک کاتر پلاتر خوب برای خرید انتخاب کنیم؟

خرید کاترپلاتر

انتخاب کاترپلاتر یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که شرکت‌های تبلیغاتی، تابلوسازان و سایر سازندگان علائم گرافیکی و صنایع‌دستی با آن روبرو هستند. یک کاترپلاتر باکیفیت حرفه‌ای می‌تواند ایده‌های شما را به واقعیت تبدیل کند.

تصمیم خرید تجهیزات ناکارآمد می‌تواند منجر به ناامیدی و شکست شود. رایج‌ترین اشتباه در این مشاغل، خرید کاترپلاتر فقط بر اساس سرعت، نیرو و قیمت است. اگرچه تا ده سال پیش، این استراتژی بدی نبود، اما در بازار امروز، می‌توانید دستگاهی با ۵۰۰ گرم نیرو بخرید که نمی‌تواند ساده‌ترین کارها را در یک مغازه تابلوسازی حرفه‌ای برش دهد.

پس معیارهای خرید یک کاترپلاتر خوب چیست؟ کاترپلاتر شما باید چه موتور محرکی داشته باشد؟ ردیابی چقدر مهم است؟ آیا نیاز به دور بری تصاویر چاپ‌شده دارید؟ شما به چه ویژگی‌های دیگری از یک کاترپلاتر نیاز دارید؟ در مورد پشتیبانی فنی توجه به چه نکاتی لازم است؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های مهم دیگر، ما این راهنمای انتخاب کاترپلاتر را به شما ارائه خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم درستی اتخاذ کنید و خریدی با خیال راحت انجام دهید.

 

کاترپلاتر سوما یکی از بهترین کاترپلاتر های داخل ایران

 

موتورهای محرک در کاترپلاترها: استپر یا سروو

موتور کاترپلاتر، عامل حرکت در این دستگاه است. موتور محرک به غلتک شنی نیرو می‌دهد که مدیاها را جلو ببرد و آن را جمع کند. همچنین تیغه را در سراسر صفحهٔ مدیا حرکت می‌دهد. دو نوع موتور محرک در کاتر پلاترها استفاده می‌شوند که عبارت‌اند از: استپر موتورهای مکانیکی یا موتورهای پله‌ای و موتورهای سروو دیجیتال.

ویژگی‌های موتورهای پله‌ای (Stepper motors):

همان‌طور که از نام آن پیداست، یک استپر موتور مکانیکی با افزایش تدریجی و یا پله‌ای حرکت می‌کند که توسط چرخ‌دنده‌های فیزیکی به حرکت درمی‌آید. این یک فناوری قدیمی و آشنا است که مزیت اصلی آن صرفه اقتصادی است. نقاط ضعف موتورهای مکانیکی، نویز و از دست دادن دقت در کارهای ظریف است. تصاویر بزرگ را می‌توان با دقت برش داد، اما در کاراکترهای کوچک‌تر از نیم اینچ، اندازه فیزیکی چرخ‌دنده‌ها مانع از این می‌شود که دستگاه بتواند مسیر را به‌آرامی ترسیم کند. این باعث ایجاد خطوط ناهمواری می‌شود که به‌جای قوس‌های صاف، دنده به نظر می‌رسند.

موتورهای پله‌ای مقرون به‌صرفه‌تر هستند و به سازندگان اجازه می‌دهند تا کاترپلاترهای قابل‌استفاده را باقیمت مناسب‌تری تولید کنند. اکثر کاترهای رده پایین از این سیستم درایو مکانیکی قدیمی‌تر و ساده‌تر استفاده می‌کنند. تمامی کاترپلاترهای عرضه‌شده در شرکت آمال پویش، با موتورهای سروو دیجیتال هدایت می‌شوند.

 

موتورهای پله ای کاترپلاتر

 

ویژگی‌های موتورهای سروو دیجیتال (Digital Servo Motors):

در کاترهایی که توسط موتورهای سروو دیجیتال هدایت می‌شوند، یک رمزگذار دیجیتال دستورات نرم‌افزار را به یک و صفر ترجمه می‌کند. نتیجه این دستورات، حرکت صاف و دقیق موتور محرک و هد برش است. این موتور سه مزیت را ارائه می‌دهد. فقدان چرخ‌دنده‌های مکانیکی باعث می‌شود این موتورها در هنگام کار بسیار بی‌صداتر باشند. مهم‌تر از آن، حرکت دیجیتالی به کاتر اجازه می‌دهد تا در مسیرهای بسیار کوچک‌تر با دقت بسیار بالا، بچرخد. حروف به کوچکی ۵ میلی‌متر، دقیقاً به‌اندازه کاراکترهای بزرگ‌تر بریده می‌شوند.

 

موتورهای سروو دیجیتال

 

مزیت دیگر سروو موتورهای دیجیتال سیستم ردیابی برتر (Superior tracking) است. ردیابی توانایی کاترپلاتر برای حفظ یک مسیر مستقیم در طول مدیاست. برش‌های دیجیتالی معمولاً حداقل تا ده برابر بهتر از برش‌های پله‌ای ردیابی می‌شوند، بنابراین برش‌های دستگاه‌هایی با موتور سروو دیجیتال برای گرافیک‌های بسیار بزرگ و بسیار کوچک انتخاب بهتری هستند.

 

دلایل دیگر برای انتخاب سیستم ردیابی برتر در کاترپلاتر

موتور محرک تنها عنصری نیست که بر قابلیت‌های ردیابی تأثیر می‌گذارد. کیفیت مجموعه پینچ رولر، وجود یا عدم وجود پایه و ویژگی‌های موجود در پانل کنترل همگی در این قابلیت نقش دارند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، ردیابی برای تولید کارآمد کارهای متوسط و بلند مانند بنرها، نوارهای پین و پوشش‌های جزئی و ظریف وسیله نقلیه، بسیار مهم است. ردیابی نامناسب منجر به هدر رفتن زمان و اتلاف مدیا می‌شود.

 

نوارهای پین کاترپلاتر

 

نیازسنجی برای خرید کاترپلاتر

برای انتخاب کاتر مناسب، ضروری است که بدانید طرح‌هایی با چه اندازه می‌خواهید تولید کنید. اگر طرح کسب‌وکار شما بر اساس برگردان‌های سرگرمی است و ظرافت چندانی نیاز ندارد، ممکن است یک برش ساده در سطح ابتدایی کافی باشد. اگر برنامه‌های شما شامل طرح‌هایی با طول کمتر از ۲ متر است، ممکن است یک کاترپلاتر رومیزی ساده مانند رولند STIKA SV8 و یا گرفتک CE600 PLUS 40 نیازهای شما را برطرف خواهد کرد… اما اگر قصد دارید خطوط برجسته خودرو، بسته‌بندی‌های جزئی یا هر چیز دیگری را به طول بیش از ۱۰ فوت برش دهید، عاقلانه است که روی دستگاهی با قابلیت مدیریت و ردیابی مدیا بهتر مانند سری S class سوما و سری FC9000 گرفتک سرمایه‌گذاری کنید.

اگر به جدول مشخصات سازنده نگاه کنید، مقداری به نام «حداکثر منطقه برش» را مشاهده خواهید کرد. این را با سیستم ردیابی آن اشتباه نگیرید. به گفته مدیر محصول Graphtec، نیل زدونکاویچ، تفاوت بین حداکثر سطح برش و ردیابی در اینجا است. اساساً، حداکثر طول برش به این معنی است که کاتر، با هر مارکی که باشد، می‌تواند آن طول مدیا را جابجا کند و کج نمی‌شود و یا گیر نمی‌کند. بااین‌حال، اگر این کار را انجام دهید، مشخصات دقت و تکرارپذیری ذکرشده تضمین نمی‌شود.

طولانی‌ترین فاصله‌ای که می‌توان برش داد و همچنان مشخصات و دقت را رعایت کرد، هر چه که باشد، فاصله کمتری است که با عنوان «حداکثر ناحیه برش با دقت تضمینی» مشخص می‌شود. با توجه به طیف گسترده‌ای از خصوصیات فرعی، جنس تیغه‌ها و محیط‌های عملیاتی؛ سازنده معمولاً شرایط مورداستفاده برای دستیابی به مشخصات ذکرشده را در جدولی شرح می‌دهد.

 

ترکر کاترپلاتر

 

خصوصیات فرعی در جدول مشخصات کاترپلاتر خوب:

یکی از مواردی مهمی که در حین خرید کاترپلاتر باید در نظر بگیرید، جنس مدیاهایی است که قصد برش آن‌ها را دارید، است. مدیاها معمولاً از جنس وینیل، شبرنگ، فلوئورسنت و پلی‌استر هستند. این مدیاها ضخامت‌های مختلفی دارند که فشار تیغ متناسب با خود را می‌طلبد. ویژگی«جنس مدیا” در جدول مشخصات هر مدل ذکرشده است.

اگر کار شما با استفاده از متریال‌هایی مانند وینیل و شبرنگ تا ضخامت ۰.۲۵ میلی‌متر است، کاترپلاترهایی ایستاده‌ای مانند گرفتک مدل CE6000 و رولند سری STIKA SV8 انتخاب مناسبی هستند؛ اما درصورتی‌که قصد برش زدن متریال ضخیم‌تری مانند فوم برد، کارتن و کارتن پلاست را دارید، نیاز به خرید مدل‌های گران قیمت‌تری مانند کاترپلاتر تخت مدل F سوما خواهید داشت.

 

مدیا

 

ویژگی‌های حائز اهمیت دیگر برای خرید کاترپلاتر:

در نظر گرفتن موتورهای درایو و ویژگی‌های ردیابی ممکن است تمام اطلاعاتی باشد که برای تصمیم‌گیری درست نیاز دارید؛ اما اگر تشخیص داده‌اید که به پلاتری نیاز دارید که فونت‌های کوچک را با دقت برش دهد و به‌طور مداوم بیش ۴۵ متر را ردیابی کند، ممکن است هنوز نیاز داشته باشید که میدان را کمی محدود کنید. ویژگی‌های دیگری نیز در کاترپلاترها وجود دارد که می‌تواند بر بهره‌وری کار شما تأثیر زیادی بگذارد. برای کمک به شما در انتخاب بهترین کاتینگ پلاتر، در اینجا چند معیار مهم دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

شبیه‌سازی مماس بر (Tangential Emulation):

این ویژگی می‌تواند برای تولید شابلون‌های باکیفیت برای متریال سندبلاست یا HDU حیاتی باشد. در حالت‌های برش معمولی «کشیدن و چرخاندن»، تیغه از جهت نگه‌دارنده تیغه پیروی می‌کند و در حین برش می‌چرخد. هنگام برش مواد ضخیم‌تر، این می‌تواند باعث شود که تیغه در گوشه‌ها گیر کند. این می‌تواند به نگه‌دارنده تیغه یا هولدر آسیب برساند و برش‌های ناقصی ایجاد کند که جدا کردن طرح را سخت‌تر خواهد کرد. برش مماسی کامل، تیغه را در گوشه‌ها بلند می‌کند و برای جلوگیری از این امر می‌چرخد، اگرچه تولید را کند می‌کند و باعث ایجاد مشکل آزاردهنده‌ای به نام “گوش‌های وینیل” می‌شود. گوش‌های وینیل گوشه‌هایی بر روی وینیل را توصیف می‌کند که با برش طرح شروع به بلند شدن می‌کنند. شبیه‌سازی مماسی به‌طور هوشمند جهت تیغه را جهت می‌دهد، بدون اینکه تیغه از صفحه مدیا خارج شود؛ بنابراین، برش‌های زاویه‌دار دقیق‌تر هستند و گرافیک‌های پیچیده در مدیاهای ضخیم، منظم و به‌راحتی قابل جدا کردن هستند. این دقت بدون افت سرعت یا بهره‌وری به دست می‌آید. این فناوری پیشرفته در پلاترهای برش سری S Class 2 سوما وجود دارد.

 

مماس بر کاترپلاتر

 

برش کانتور و Registration Mark:

همان‌طور که چاپگرهای دیجیتال در صنعت تابلو و گرافیک رایج‌تر می‌شوند، تقاضا برای برش‌هایی که می‌توانند تصاویر چاپ‌شده را به برگردان‌هایی با برش کانتور تبدیل کنند همچنان در حال افزایش است. این امر برای دکوراتورهای پوشاک که ترانسفرهای چاپی تی‌شرت ساخته‌شده با کاغذ جوهرافشان را می‌فروشند، اهمیت فزاینده‌ای دارد. این فرآیند به سخت‌افزار پیشرفته‌ای نیاز دارد که پلاتر را قادر می‌سازد تا علائم ثبت (registration mark) چاپ‌شده یا علامت‌های برش را تشخیص دهد و مبدأ کار برش را به‌گونه‌ای تراز کند که مسیر تیغه خطوط تصویر چاپ‌شده را ردیابی کند. پلاتر همچنین باید قابلیت محاسبه انحراف را داشته باشد تا مسیر برش به‌درستی بر روی خطوط چاپ‌شده تراز شود، حتی اگر مدیا به‌طور ناقص در کاتر بارگذاری شده باشد. این ویژگی در تعداد زیادی از کاترپلاترهای شرکت آمال پویش، مانند کاترهای سوما S Class و مدل CE7000 گرفتک یافت می‌شود.

 

برچسب

 

نرم‌افزارهای سازگار:

سازندگان مختلف از اصطلاحات مختلفی استفاده می‌کنند مانند تکنولوژی ARMS در محصولات گرفتک و OPOS در محصولات سوما، اما همه این فناوری‌ها نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای یکپارچه و توانمند هستند. مطمئن شوید که بسته کامل را دریافت کرده‌اید. خرید کاتر با تکنولوژی‌های پیشرفته بدون دریافت نرم‌افزار مناسب آن، مانند خرید یک ماشین اسپرت پرقدرت بدون فرمان است.

برش پرفراژ:

توانایی برش پرفراژ و سوراخ کردن وینیل می‌تواند شغل‌های پرسودی را برای تولید برچسب به دست آورد. این یک فرآیند دومرحله‌ای است که به یک کاتر نیاز دارد که بتواند با تغییر فشار تیغ این کار را انجام دهد.

 

وینیل سوراخ شده

 

استفاده از سنسورهای داخلی:

برخی از کاترپلاترها دارای سنسورهای داخلی هستند که سطح مدیای بارگذاری شده را تشخیص می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند نیروی تماس تیغه با وینیل را کنترل کنند. این ترکیبی از کنترل‌های دقیق می‌تواند به تیغه شما دقت یک چاقوی هنری دستی را بدهد. این توانایی‌ها به‌عنوان OPOS X در کاترپلاترهای سوما و ARMS در کاترپلاترهای گرفتک شناخته می‌شود. این سطح از ظرافت مکانیکی هنگام برش متریال حساس مانند فلوئورسنت ضروری است. ازآنجایی‌که حرکت عمودی تحلیل رفتن نگه‌دارنده تیغ را محدود می‌کند، سرعت عملیات را نیز افزایش می‌دهد و عمر مفید کاترپلاتر را نیز می‌افزاید.

توانایی حرکت و پیشبرد خودکار رول مدیا:

توانایی پیشبرد خودکار طول مدیا که کاربر تعیین می‌کند، می‌تواند در زمان و هزینه زیادی صرفه‌جویی کند. این ویژگی که به‌عنوان پیش تغذیه خودکار یا حداکثر طول قابل بارگذاری، شناخته می‌شود، معمولاً در پنل‌های کنترل کاترپلاترها یافت می‌شود. کاربر می‌تواند مقدار وینیل موردنظر را وارد کند تا قبل از شروع کار کاتر، مقدار مشخص‌شده مدیا را به جلو هدایت کند. سپس آن را به سمت رول جمع می‌کند.

این فرآیند نه‌تنها کاربران را قادر می‌سازد تا مطمئن شوند که مدیا به‌درستی بارگذاری شده است، بلکه شیارهای ظریفی را در کار ایجاد می‌کند. این‌ها به مسیرهای ظریفی تبدیل می‌شوند که هنگام پردازش کار کاتر، پینچ رولر را هدایت می‌کنند. این امر قابلیت ردیابی کاتر را افزایش می‌دهد. همچنین از شل شدن رول مدیا جلوگیری می‌کند تا پلاتر برخلاف وزن و اینرسی رول کار نکند.

برش از رول بدون شل شدن، می‌تواند باعث ایجاد فشار بر روی مکانیزم محرک شود و باعث ایجاد خطاهایی شود که تولید را مختل کرده و به دستگاه آسیب می‌رساند. اگر کاتر شما یک عملکرد پیش تغذیه خودکار (pre-feed function) در منو ندارد، باید به یاد داشته باشید که قبل از ارسال هر برش، این کار را با دست انجام دهید. پیش تغذیه خودکار در کاترهای گرفتک CE6000 و FC8000/FC8600 یافت می‌شود.

 

کنترل پنل کاترپلاتر

 

سایر ویژگی‌ها و ملاحظات جهت خرید دستگاه کاترپلاتر

  • پینچ رولر قابل تنظیم به شما این امکان را می‌دهند که میزان فشار واردشده به مدیا را تعدیل کنید. بهینه‌سازی فشار ردیابی مواد ضخیم‌تر، مانند شابلون سند بلاست و PVC را افزایش می‌دهد. هر دو سری FC8000/8600 شرکت گرفتک دارای پینچ رولر قابل تنظیم هستند.
  • ویژگی قطع مدیا پس از اتمام کار، به شما این امکان را می‌دهد که هر کار را با لبه صاف تمیز شروع کنید و ضایعات مواد را کاهش دهید. همچنین خطر آسیب به صفحه را که با بردن یک تیغه به جلوی پلاتر شما ایجاد می‌شود، کاهش می‌دهد. این عملکرد فوق‌العاده در کاترپلاترهای Graphtec FC 8000/FC8600 یافت می‌شود.
  •  

 

کاترپلاتر گرافتک مدل f8600

 

  • گارانتی یا ضمانت‌نامه دستگاه کاتر پلاتر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در یک دنیای عالی، هیچ ضمانتی موردنیاز نخواهد بود؛ اما کاترها هرچقدر هم که خوب باشند، گاهی دچار خرابی می‌شوند و یا لوازم جانبی آن‌ها مستهلک‌شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. به همین دلیل است که شرکت آمال پویش، به‌عنوان نمایندگی رسمی واردات کاترپلاترهای سوما آمریکا، گرفتک و رولند ژاپن و فویسون چین، محصولات خود را ضمانت می‌کند. این شرکت کاترپلاترهای سوما را تا ۲ سال و مابقی برندها را تا یک سال ضمانت می‌کند. ضمن آن‌که پشتیبانی کامل محصولات شامل انجام تعمیرات، مشاوره و آموزش و تأمین قطعات جانبی نیز در این شرکت انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *